X
تبلیغات
پایه ی چهارم ابتدایی - طرح درس ریاضی پایه چهارم (((رسم نیم ساز زاویه)))
آموزشی

 

مشخصات كلي درس

 

   نام درس : رياضي                          زنگ اجرا : اول           نام مدرسه :           

 

  موضوع : نيمساز زاويه                  زمان : 50 دقيقه                   تعداد : 17 نفر

 

  صفحه :  28 و 29                         مكان : كلاس درس               سال : 87 86

 

 نام مجري : اعضاي گروه      تاريخ :    31   / 01 /87                پايه : چهارم  

   

زمان

اهداف كلي

 

آشنايي كامل با معني و مفهوم نيمساز ( شناختي )

 

توانايي رسم نيمساز ( مهارتي )

 

شوق و علاقه به درس رياضي و كاربر آن در زندگي روزمره ( نگرشي )

 

 

اهداف جزئي :

( عيني )

 

در پايان درس دانش آموز به اهداف زير دست مي يابد :

 

1-    براي زاويه داده شده نيمساز رسم مي كند . ( مهارتي )

 

2-    زاويه اي رسم كرده و نيمساز آن را رسم مي كند . ( مهارتي )

 

3-    دو قسمت زاويه را با يكديگر مقايسه مي كند . ( مهارتي )

 

4-    در زاويه هاي داده شده نيمساز را تشخيص مي دهد . ( مهارتي )

 

5-    با استفاده از پرگار مي تواند قسمتي از يك دايره ( كمان )رسم كند.(مهارتي)

 

6-    تمرين هاي صفحه ي 28 و 29 را  بدون  اشتباه انجام مي دهد.( نگرشي )

 

7-    با شور و علاقه راه هاي ممكن به هدف را در گروه امتحان مي كند.( نگرشي)

 

8-    انواع زاويه را مي شناسد و نام مي برد .( شناختي )

 

9-     با گروه مشورت و همكاري مي كند . 

 

 

 

مفاهيم كليدي

 

زاويه نيمساز نيم خط كمان ( قسمتي از دايره )

 

 

وسايل كمك آموزشي

 

كاغذ A4 رنگي پرگار خط كش گونيا گچ تخته سياه كتاب رياضي

 

 

الگو

 

 

 

 

 

 

 

روش

 

الگوي  روش مبتني بر همياري :

1-   بيان هدف

2-   سازماندهي آرايش كلاس

3-   ارائه مواد آموزشي

4-   نتيجه گيري و ارزشيابي

روش : پرسش و پاسخ :

1-   بيان و شرح هدف

2-   پرسش و پاسخ

3-   نتيجه گيري

 

فعاليت هاي مقدماتي

 

معلم در حاليكه دانش آموزان را با نام مهندسين جوان مورد خطاب قرار مي دهد سلام كرده و در حالي كه خط كش و پرگار در دست دارد وارد كلاس مي شود .

1

فعاليت هاي قبل از شروع درس

 

سلام و احوال پرسي از دانش آموزان - دقت در وضع جسمي و رواني آنان حضور و غياب ( به تعداد دانش آموزان پرگار آدمك روي ميز در گلدان قرار دارد از دانش آموزان مي خواهيم نگاه كنند و ببينند هم گروهيشان حضور دارد در صورت غيبت پرگار آن شخص را بر مي داريم . )

2

ارزشيابي ورودي

 

از دانش آموزان مي خواهيم زاويه هاي كلاس  را به ما نشان داده و بگويند هر كدام چه نوع زاويه اي است .

 

 

5

پيشنياز

(ايجاد انگيزه)  :

 

تصاوير خانه هاي شيرواني را كه روي كاغذ هاي A4 رنگي تهيه شده در اختيار گروه ها قرار مي دهيم و از آن ها مي خواهيم بگويند قسمت سقف خانه شبيه به چه نوع زاويه اي است .

 

3

 

 

ارائه ي محتواي درس :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه                           ارائه ي محتواي درس :

 

فعاليت هاي ياددهنده ( معلم )

 

1 ( هدف درس بيان مي شود )           از مهندسين جوان خواسته مي شود تا براي پياده كردن طرح روي نقشه ساختمان سقف آن را به دو قسمت مساوي تقسيم كنند . به دانش آموزان گفته مي شود كه خطي كهزاويه را به دو قسمت مساوي تقسيم مي كند نيمساز زاويه مي گويند .

2 ( سازمان دهي آرايش كلاس )

پرگار آدمكي اسم دار را به صورت اتفاقي روي ميزها قرار داده و پس از خواندن اسامي نوشته شده بر روي سر آدمك پرگار اعضاي هر گروه مشخص مي گردد.

3 ( ارائه مواد آموزشي )

كاغذ هاي A4 رنگي را در اختيار دانش آموزان قرار مي دهيم و از آن ها مي خواهيم تا سقف شيرواني خانه را كه به شكل زاويه است را به دو قسمت مساوي تقسيم كنند و در كنار آن ها قرار        مي گيريم و در صورت نياز آن هار را همياري مي كنيم .

4 ( نتيجه گيري و ارزشيابي )

آموزگار راه هاي ممكن را از دانش آموزان مي پرسد و روي تخته فهرست بندي مي كند . سپس معلم راهي را كه در تمامي موقعيت ها امكان پذير است را براي دانش آموزان بيان مي كند .

 

 

فعاليت هاي يادگيرنده ( دانش آموز )

 

1 دانش آموزان در گروه فعاليت مي كنند .

2 دانش آموزان تلاش مي كنند تا با پيدا كردن اسامي خود روي پرگارها گروه خويش را بيابند .

3 بچه ها در گروه تلاش و فعاليت مي كنند و تمام راه هاي ممكن را امتحان مي كنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 نماينده ي هر گروه راه هاي امتحان شده را بيان مي كنند .

 

 

 

20

جمع بندي

به دانش آموزان گفته مي شود كه روي يك برگ كاغذ يك زاويه رسم كنيد و آن را (د م ر ) نامگذاري كنيد . به وسيله ي پرگار و به مركز ( م ) قسمتي از يك دايره را رسم كنيد تا دو ضلع زاويه را در دو نقطه ي ( ل ) و  ( ه ) قطع كند. حالا بدون تغيير دهانه پرگار ، نقطه ي ( ل ) را مركز قرار داده و قسمتي از دايره را كه داخل زاويه قرار مي گيرد رسم كنيد . همين كار را براي نقطه ي ( ه )‌ تكرار كنيد . نقطه ي تقاطع اين دو قسمت از دايره ها را ( ن ) بناميد . به كمك تا كردن كاغذ دو زاويه ( د م ن ) و ( ر م ن ) را با هم مقايسه كنيد . ملاحظه مي كنيد كه اين دو زاويه با هم مساوي هستند . پس نيم خط ( م ن ) نيمساز زاويه است .

5

ارزيابي يا ارزشيابي تكويني

 

از دانش آموزان مي خواهيم كتاب را باز كنند و تمرين هاي صفحه 28 و 29 را انجام دهند .

7

تعيين تكليف

 

از دانش آموزان مي خواهيم كه در دفتر رياضي خود چند زاويه را به دلخواه رسم كرده و با استفاده از خط كش و پرگار نيمساز آن ها را رسم كنند .

7

منابع علمي

                                                                              

آقازاده ، محرم ، راهنماي روش هاي نوين تدريس ، تهران : آييژ1384

صفوي ، امان الله ، كليات روش ها و فنون تدريس ، تهران ، دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387ساعت 18:34  توسط غلامحسین سورمه   |